Az egyik leggyakoribb hiba amit látok az üzletfejlesztésben

2024.02.07
Holisztikusan gondolkodó szakemberként szeretek a problémákra, a nehézségekre egy magasabb szemszögből ránézni. Bármilyen elakadással is állunk szemben, meg kell vizsgálni annak a lelki, személyiségbeli oldalát és meg kell vizsgálnunk - a sokkal gyakorlatiasabb- kompetencia oldat is.

Vállalkozóként nagyobb  kompetencia szükséglet

Hozzám legtöbben vállalkozást indító, vagy már valamilyen szinten üzemeltető kliensek érkeznek. Az én életemben vállalkozónak lenni, már a családi örökségből érkezett, és ott azt tanultam meg, hogy több lábon kell állni.

Ezt a több lábat jelen esetben inkább úgy élem meg, hogy több mindenhez érdemes érteni ahhoz, hogy a jelenlegi vállalkozói világban boldogulni tudjunk. Számomra ez természetes volt, így mindig is nagyon könnyen vettem fel a fonalat, szívesen, örömmel tanultam új dolgokat, pláne ha az még hozzáadott az üzletemhez vagy az életemhez is.

Bár a régebbi tapasztalataim még gyermekkorból jönnek, de ha összehasonlítom a jelennel, egyértelműen látszik az a tendencia, hogy csak az tud sikeresen vállalkozni, akár egy személyben, akár kisebb céget vezet, aki  kellő intelligenciával és kompetenciával rendelkezik  az ügyfélszerzésben, informatikában, kommunikációban és véleményem szerint a pénzügyekben is.

Teljesen nyilvánvaló, hogy ennek a mértéke teljesen változó, függ az adott vállalkozás méretétől, attól, hogy milyen szolgáltatása vagy terméke van az illetőnek, szóval, nem mindenkinek kell mindenben ugyanarra szintre eljutnia.

Az elakadások leggyakoribb okai

Az üzletbeli elakadások egyik kiváltó oka valamilyen belső feszültség, olyan hiedelmek, nézőpontok, amelyen az ügyfél nem tud túllépni. Hozza otthonról, vagy beletanul a környezete által. Ezek olyan láthatatlan üvegplafont képeznek, amelyek csak a személyes lelki és viselkedésbeli fejlődéssel lehet úrrá lenni. Természetesen erre nagyon hatékonyak a különböző blokkoldó technikák, amelyekkel sikeresen fel lehet térképezni ezeket a gátló hiedelmeket és a hozzájuk kapcsolódó káros viselkedés mintákat.

Jellemző, hogy a személyes elakadások jó része kivetül az üzletre is, nem igazán életszerű, hogy valaki otthon kenyérre kenhető, mindent megtesz a másik emberért, alárendelődik a kapcsolatában az üzleti életben pedig igaz hiéna.

Ezek az elakadások tartósan beragaszthatják az üzletet, a pénzáramlást, a növekedést vagy a fejlődést. Érdemes és hasznos dolog velük foglalkozni, azonban az esetek többségében sajnos nem elég.

A blokkoldás ugyanis nem old meg mindent, bár a hiedelmek alól felszabadulhatunk, ez nem jelenti azt, hogy most automatikusan fogjuk tudni csinálni azt egy magasabb szinten, amit még soha nem tanultunk.

A tanulás elengedhetetlen, a fejlődés része

Szerencsére ezt az elvet is egyre többen támogatják, és ha valaki, akkor én tényleg erősen elkötelezett vagyok a tanulás iránt, csak nem mindegy hogy mit és mennyit!

Alapvetően jellemző, hogy szakmailag az emberek nagy része hajlandó és szívesen is fejlődik a saját szakterületén. Ezzel nincs is semmi baj. Valljuk be, hogy azon a területen fejlődni, ahol egyébként otthonosan mozgunk, ahol valószínűleg megvannak az egyéb  képességeink, ahol van már sikerélményünk, valamennyi jártasságunk, nem túl nagy kilépés a komfortzónából.

Azonban a tanulás nem szabad, hogy csak ezekre a területekre irányuljon!

Tíz év tapasztalat mondatja azt velem, hogy ha valakinek nehezen megy az ügyfélszerzés, vagy nehezen tudja megmutatni magát, attól nem lesz jobb az élete, ha kitanul még egy szolgáltatást.     A hiány, ami ezt a problémát okozza, megmarad ( legyen az oka  belső lelki, vagy tudáshiány). Valójában csak lesz még egy szolgáltatása amire nem lesz  elég ügyfele.

Vállalkozóként, szükségünk van ugyanis egyéb kompetenciákra, tudásra is ahhoz, hogy érvényesülni tudjunk. Igen, és mindenkinek.

Eltérő, hogy milyen fokon, de ahhoz, hogy boldoguljunk, nem elég a szakmánkban palléroznunk magunkat, egyéb tudást és képességet is el kell sajátítanunk.

Az ügyfélszerzés egy tanulandó és tanulható folyamat, kivéve ha nem születtél egyből profinak. A pénzkezelés, a pénzügyi előrelátás szintén tanulandó. A kommunikációs készségek, a határtartás, a magabiztosság sem maradhat ki a sorból, különösen akkor, ha emberekkel dolgozol, vagy pláne ha segítőként, tanácsadóként tevékenykedsz.

A marketing, a közösségi média alapvető működése megkerülhetetlen, főleg ha kezdő vállalkozásod van, és valahogyan el akarod juttatni az emberekhez. Ezek folyamatos tanulása nélkül, csak egy nagyon pici szeletet csíphetsz meg a piacodból, és a vállalkozásod örökre egy kis magzati állapotban maradhat.

Tudom, hogy ezek a témák sokfelől elutasításra kerülnek. Hányszor hallom ezeket: " Én nem fogok posztolgatni" vagy " Én nem fogok nyomulni!"

Nyilván nem is kell feltétlenül, de vannak más elemek is, amelyeket lehet, hogy szívesen alkalmazol, ha megismered, ha tanulsz róla, ha kipróbálod.

Amit még nagyon ajánlok mindenkinek, aki boldogulni szeretne, aki fejlődni szeretne

Vizsgáld meg a gondolkodásmódodat!

Azt az alap gondolkodási, életfelfogási mintát, amiből működsz. A legtöbben a pénzre helyezik a hangsúlyt, mert valahogy az már benne van a köztudatban, de gyakorlatilag az egész élethez való hozzáállásod visszatükröződik a vállalkozásodban.

Mi a Te alapenergiád? Melyek az alap hitvallásaid? Milyen alap gondolataid vannak úgy egész nap  a világról, magadról, az emberekről? Nem is gondolnátok, hogy ezek annyira lényegesek, hogy érdemes lenne több időt szentelnünk ezeknek a gondolatoknak, amelyek már annyira  részünkké váltak, hogy észre sem vesszük őket.

Az önmagadról tanulás szintén ennek a folyamatnak a része. Ki vagy Te? Hogyan viselkedsz? Mi az ami tényleg passzol hozzád és mi nem? Ennek a munkának pedig megkerülhetetlen eleme, hogy tisztában elegyél azzal is, mit tudsz és mit nem, miben kell fejlődnöd. Alázattal, kitartással, és Önazonosan.

Mindezek természetesen nem annyira komfortosak, sok közülük, olyan "nemszeretem" dolog. De az elhivatottságnak és az elkötelezettségnek része az is, hogy ezeket fel kell vállalnunk a siker érdekében.

Nem baj, ha kudarcot vallassz

Megerősíteném, hogy soha nem tudsz elbukni azzal, ha próbálkozol. Csak az bukik el, aki nem próbálkozik. Lehet, hogy elsőre nem sikerül. Lehet, hogy megítélnek, lehet hogy soha nem fogsz feltörni a csúcsra, de igenis eljutsz egy olyan pontig, ahol hatékonyabbá tudod tenni az üzletedet a megszerzett új tudásoddal.

A cél nem az, hogy legyőzz bárkit, vagy bizonyíts bármit is.

Ezek a kompetenciák segítenek neked abban, hogy ki tudd bontakoztatni, meg tudd mutatni azt a hivatást, amiben igazán jó vagy. Fogd fel őket segítő erőkként. Sok esetben már kis fejlődés, vagy egy- egy hatékony gyakorlat elsajátítása is nagyot lendíthet rajtad. 

Bármi történik is, ha megpróbáltad, ha csinálod, már nyertes vagy!


Ha Te is szeretnél fejlődni az üzletedben, hatékonyabbá szeretnél válni,várlak szeretettel egyéni üzleti mentorprogramomba!

#vallalkozasfejlesztes,  #üzletimentoring

Tetszett a cikk? Szeretnél még több hasznos tartalmat kapni?

Iratkozz fel a hírlevelemre!